Wednesday 14 September 2011

As Salam..
Hari ni aku berdoa kpd Allah s.w.t semoga hari ini lebih baik dari semalam.. dan hari seterusnya.. kenapa dengan semalam ye... ada sesuatu yang tidak menyenangkan...

Selama 1 tahun 3 bulan sy dh jadi seorang ibu naluri keibuaan itu makin kuat dan utuh dr hari ke hari.. setelah berkahwin dan bersalin cabaran maha hebat dan tanggungjawab yang berat serta amanah yang perlu dipikul dengan sebaik baiknya adalah menjaga dan membesarkan zuriat.. 
persoalan:
 - Adakah sy berjaya / boleh melakukannya?
Jawapan:
 - Tiada ( tetapi akan berusaha ke arah itu dengan niat yang ikhlas dan dipermudahkan oleh Allah s.w.t serta memperbanyakkan doa semoga anak ini menjadi seorang yang soleh InsyaAllah...)

Untuk menbela anak yang masih kecil tiada masalah sangat klau die silap boleh marah or pukul (xdela pukul kuat2) tetapi bial anak yang dah mengijak usia remaja lagi susah nak membela kalau yang jenis suka memberontak , tak nak dengar nasihat, melawan ckp org tua, degil dan sebagainya..bagaimana? susah kan sebagai ibu bapa untuk menegur mesti xnak dengar punya mereka rasa diri dah besar dah boleh decide keputusan sendiri and anggap semuanya betul .. Itulah yang sungguh sy takutkan sy berdoa sgt kepada Allah s.w.t semoga anak sy nanti xjadi perangai mcm tu semoga die jadi anak yg soleh patuh kepada ibu bapa , tidak menggalkan solat .. tetapi untuk mendapat semua kategori itu perlulah ada usaha juga dgn membimbing mereka dari kecil dan dari dalam perut lagi untuk membentuk sahsiah diri sebgai insan yang baik dan beriman..


Doa untuk anak 
·  Doa memohon rahmat, surah Ali-Imran, ayat 8-9. 
·  Doa mohon zuriat yang baik, surah Ali-Imran (ayat 38). 
·  Doa anak kerjakan solat, surah Ibrahim (ayat 40-41). 
·  Doa anak taat kepada Allah, surah Al-Baqarah (ayat 128). 
·  Doa diberi zuriat menyejukkan mata memandang, Surah Al-Furqan (ayat 74). 
·  Doa anak pandai belajar, surah Al-Anbiya (ayat 79). 
·  Doa anak lembut hati, surah Al-Anbiya, (ayat 69) atau Al-Hasyar (ayat 22-24). 
·  Doa anak rajin sekolah, surah Taha (ayat 1-5)

No comments: